توضیحی پیرامون پیام تسلیت مراجع عظام

یکی از پدیده‌های مهم و قابل توجّهی که بیش از نیم قرن در تاریخ معاصر ما خودنمایی کرده، تشکیلاتی به نام “انجمن حجتیّه” است. در اثبات این ادّعا همین بس که موضوع مناسبات میان این تشکیلات و مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه، تنها یکی از موضوعات مربوط به این گروه است که به معمّایی بدل شده و هر از چندی ایجاد سئوال می‌نماید!

پس از درگذشت جناب آقای سیّد حسین سجّادی که از قدما و سران انجمن حجتیّه و اساتید خبره مبارزه با بهائیّت بود، پیام‌های تسلیتی از سوی برخی از مراجع عظام تقلید به صورت کتبی یا شفاهی صادر شد. حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی و سبحانی (دامت توفیقاتهم) از جمله این بزرگان هستند. هر چند که پس از گذشت چند روز، و تا لحظه نگارش این عبارات، هنوز این دو پیام به صورت رسمی از سایت دفاتر این مراجع محترم منتشر نشده، امّا حمل به صحّت نموده و نکاتی را در این باب تقدیم می‌نمایم.

در این که دو مرجع عالیقدر، از پشتوانه‌های نظام مقدّس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بوده و شاگردی و ارادت به حضرت امام (رحمت اللّه علیه) و همراهی با نهضت و انقلاب اسلامی از برگ‌های درخشان و غیرقابل انکار کارنامه علمی و عملی آنان است، هیچ تردیدی نیست. و اتفاقاً چنین پیشینه و جایگاهی، سبب ایجاد این پرسش در برخی از اذهان شده که “چگونه ممکن است که مراجع انقلابی ما، برای درگذشت یکی از سران انجمن حجتیّه پیام تسلیت صادر نمایند!؟” برای نیل به پاسخ این پرسش، توجه به چند مسئله ضروری می‌نماید:

 

  • فرقه ضالّه بهائیّت، در دوران طاغوت و سیطره رژیم منحوس پهلوی، بسیار فعّال، قدرتمند و رو به گسترش بود و در مقابل آن تنها گروهی که از سوی رژیم پهلوی اجازه یافت تا به صورت تشکیلاتی فعّالیّت داشته باشد، انجمن حجتیّه بود. اجازه‌ی از سوی رژیم، کفایت نمی‌نمود و کسب وجهه و مشروعیّت، لازمه‌ی دیگر پیشرفت کار و دوام و بقاء تشکّل شمرده می‌شد. بسیار طبیعی بود که مبارزه‌ انجمن با بهائیّت در هر سطحی که باشد، مورد حمایت برخی از مراجع و علما قرار بگیرد و اگر جز این بود، جای سئوال داشت. لذا سابقه‌ی آشنایی و ارتباط این بزرگان با انجمن حجتیّه به سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. و از آنجا که اینگونه اقدامات انجمن در مبارزه با برخی از فرق و تفکّرات انحرافی، همچنان نیز ادامه دارد، دامنه نگاه جانبدارانه برخی از مراجع معظّم، از قدیم الایّام تا کنون ادامه داشته و دارد.

 

  • در این میان امّا نگاه حضرت امام خمینی (رحمت اللّه علیه) به گونه‌ای دیگر بود. ایشان نیز از دوران جوانی همواره به خطر بهائیّت توجّه داشت و با شناخت دقیقی از اهداف این فرقه، بر این عقیده بود که مبارزه علمی با بهائیّت کفایت ننموده و تنها با تغییر رژیم است که می‌توان عنان کار را از دست آنان گرفت. لذا در همان سخنان عاشورای سال ۴۲ که منجر به دستگیری ایشان شد، به اثرگذاری بهائیّت بر شاه نیز اشاره فرمود. با این حال حتّی امام نیز اندک مدّتی فعّالیّت انجمن را مورد تأیید قرار داد، امّا در کمتر از یکسال جلسات رهبر انجمن را مضرّ دانست. تشکیلات انجمن حجتیّه، به مرور بدل به گروه موجّهی شده بود که با حمایت پشت پرده رژیم پهلوی و هماهنگی رهبر و برخی از سران آن با رژیم، جوانان دغدغه‌مند را از مبارزه با شاه بازداشته و به مبارزه‌ای صوری دعوت می‌نمود. نتیجه آن که صدها جوان متدیّن و با انگیزه‌، از روی احساس تکلیف دینی و دلباختگی به محضر حضرت ولی‌عصر(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف)، نادانسته پا به عرصه‌ی چنین نقشه‌ای گذاشته و شب و روز خود را در مبارزه‌ای هزینه می‌کردند که نتیجه‌ آن توسط دستگاههای امنیّتی رژیم از پیش تعیین شده بود.

 

  • مرحوم سجّادی نیز از سنّ ۲۰ سالگی و حتّی پیش از آن که تشکیلات انجمن قابلیّت بهره‌برداری برای رژیم پیدا نماید، وارد چنین میدانی شده بود و تا آخر عمر نیز زحمات زیادی را در این راه متحمّل شد. از میان سران، قدما و اساتید انجمن حجتیّه، شخص مرحوم سجّادی به واسطه ویژگی‌هایی، اگر نگویم بی‌نظیر، ولی کم نظیر بود. “دانش دینی، قدرت خطابه و پاسخگویی به شبهات مخالفان” از جمله این ویژگی‌ها بود که در پیام حضرت آیت اللّه العظمی سبحانی(حفظه اللّه) نیز بدان اشاره شده است. چه جای تعجّب اگر که برای چنین فردی، پیام تسلیتی از جانب یک مرجع تقلید صادر شود؟

 

  • کمی دقّت در این پیام‌ها ما را به این امر رهنمون می‌سازد که در هر دو پیام، ویژگی‌های مرحوم سجّادی بر اساس دو محور، تقسیم‌بندی و از آن‌ها تمجید شده است. یکی محور مبارزه با بهائیّت و دوم ارادت ایشان به اهل بیت (علیهم السّلام). به یقین چنین پیام‌هایی دلیل بر تأیید همه عقاید و عملکرد آن شخص یا گروه نمی‌باشد. و چه بسا با توجّه حکیمانه این بزرگان به ویژگی‌‌های مثبت آن مرحوم، سعی در جذب حداکثری دیگر ارادتمندان وی بوده باشد.

 

  • وقتی هم از جانب مراجع انقلابی ما پیام تسلیت صادر می‌شود و هم از جانب برخی علما و بیوت زاویه‌دار با نظام (همچون پیامی که از جانب بیت و خاندان آیت الله قمی صادر شده)، باز تأییدی بر این نکته خواهد بود که مسئله صرفاً به خدمات دینی و مبارزه با بهائیّت مرحوم سجّادی باز می‌گردد و هیچ ربطی به مواضع سیاسی ایشان ندارد. و گرنه قابل جمع نیست که هم انقلابیّون بخواهند از مواضع سیاسی یک فرد تجلیل نمایند و هم ضدّانقلابیّون! پس ابدا نمی‌توان از پیام‌های صادره، تأیید مواضع سیاسی مرحوم سجّادی را نتیجه گرفت.

 

  • نگاه جانبدارانه برخی از مراجع و علمای انقلابی در طول تاریخچه فعالیّت انجمن حجتیّه، بدان معنی نیست که از مواضع و عملکرد سیاسی غلط آنان کاملاً بی‌اطّلاع باشند. امّا بر اساس سطح اطّلاعات و تحلیلشان، محاسن این تشکیلات را بیشتر از معایبش می‌پندارند، چه رسد به این که از قدیم الایّام ارتباط و آشنایی نیز داشته باشند. ضمن این که مرحوم سجّادی از آن قبیل عناصر انجمنی بود که حدّاقل در مواقع حسّاس سیاسی، ظاهر امر را حفظ می‌نمود و حتّی در آخرین سال‌های حیاتش، نقش مهمّی در تلاش برای جلوگیری از تنش بین انجمن و نظام ایفا نمود. موضوعی که نه تنها برای برخی از اعضای این گروه خوشامد نبود بلکه از آن تمرّد کردند.

 

  • از دیگر عللی که تا کنون سبب تقویت نگاه جانبدارانه برخی از مراجع و علما نسبت به انجمن شده و می‌شود، قضاوت بر ظواهر امر و اخبار و اطّلاعاتی است که به این بزرگان می‌رسد. به ویژه آن که به سبب همان پیشینه و سابقه‌ی آشنایی، دست انجمن از ارتباط گیری با این بزرگان کوتاه نیست! حال این که اخبار تقدیمی آنان خدمت مراجع عظام، هم از حیث گزارش در مورد خدمات انجمن و هم پیرامون سطح مقابله نظام با انجمن، چقدر با واقع امر تطبیق داشته باشد، اللّه أعلم.

 

  • برخوردهای غلط و غیرمنصفانه برخی از منتقدین انجمن حجتیّه در طول این سال‌ها، به گوش این بزرگان رسیده و سبب تکدّر خاطر آن‌ها شده است. انجمن نیز با پررنگ کردن این امور، بر طبل مظلوم‌نمایی کوفته است. چه بسا صدور چنین پیام‌هایی نوعی تعریض غیرمستقیم باشد بر اقدامات و عملکرد غلط برخی منتقدان انجمن حجتیه. کم ‌اعتبار ساختن انتقادات به جا نیز از دیگر عواقب برخوردهای غلط است.

 

  • حجم انبوهی از اسناد و اطّلاعات پیرامون افکار و عملکرد شخص شیخ محمود حلبی و انجمن حجتیّه وجود دارد که نه تنها مراجع عظام تقلید از آن بی‌اطّلاعند بلکه در سطح عموم جامعه نیز منتشر نشده است. چه بسا که نشر اسناد مذکور در آینده، حقایقی پیرامون انجمن حجتیّه را بیش از گذشته برای خواصّ و عوام جامعه آشکار سازد. إن شاءاللّه

 

با توجّه به همه‌ نکات مذکور، صدور چنین پیام‌هایی برای صاحب این قلم، نه تنها سئوال‌برانگیز و عجیب نبود بلکه قابل پیش‌بینی بود. امّا برای این حقیر هضم این مسئله‌ کمی ثقیل است که چگونه دست برخی از مراجع معظّم و انقلابی ما به قلم نرفت تا شهادت پدر هسته‌ای این نظام اسلامی را تسلیت گوید!؟ شهید فخری‌زاده را به واسطه‌ی اولاً خلوص و ثانیاً اهمیّت جایگاهش، اکثر مردم ما نمی‌شناختند، امّا نفس این امر که دشمن درجه اوّل اسلام و تشیّع یعنی اسرائیل، او را با چنین عملیات پیچیده‌ای هدف گرفت و بر این امر اذعان و افتخار کرد، خود بهترین راه برای شناخت جایگاه این شهید والامقام بود و پیام مقام معظّم رهبری نیز فصل الخطاب.

أجر انجمن حجتیّه و مرحوم سجّادی به واسطه‌ی مبارزاتشان با بهائیّت محفوظ؛ امّا چه جای شک که اگر این انقلاب به پیروزی نرسیده بود و قدرت بهائیّت در رژیم پهلوی با همان سرعت فزونی می‌یافت، امروز انجمن حجتیّه‌ای وجود نداشت که بخواهد با بهائیّت آن هم در سطح علمی مبارزه کند.

مرکز بهائیّت در قلب اسرائیل نهفته است و مبارزه امروز انجمن با بهائیّت، در سایه‌ی امنیّت حاصل از مبارزه فرزندان حضرت روح اللّه با اسرائیل معنی پیدا می‌کند. اگر خمینی، خامنه‌ای، قاسم سلیمانی و فخری زاده نبودند، امروز نه از سجّادی خبری بود، نه از مراسم آرام و با امنیّت تشییعش و نه از پیام‌های تسلیتی که در این مراسمات قرائت شد.

در پایان برای همه مراجع معظّم تقلید و خدمتگزاران اسلام و نظام اسلامی، آرزوی سلامت و توفیق و عاقبت به خیری می‌نمایم.

رضا اکبری آهنگر

20 پاسخ
  1. ناشناس
    ناشناس گفته:

    با سلام.
    سالهاست در حال مطالعه و تحقیق در مورد انجمن هستید ولی هنوز چیزی را که باید متوجه بشید نشدید و همواره علیه زنده و مرده ایشان انتقاد میکنید.
    خدا کند متوجه شوید .فقط یک بیطرف میتواند در مورد انجمن نطر دهد.
    شما محققی بیطرف و منصف نیستید و رفرنس درستی برای تشخصی حق از باطل ندارید.

    پاسخ
  2. ناشناس
    ناشناس گفته:

    بنده که نه شما را می شناسم، نه آنها را، اما نکته قابل توجه، دیدگاه انحصار گرای شماست که یا همه باید با شما هم عقیده باشند، یا مورد تف و لعنت باشند! فرق هم ندارد طرف، مرجع تقلید باشد یا یک کارمند ساده ی شهرداری.
    جالب است شما خود را ملتزم به ولایت فقیه می دانید، بعد تمام روات حدیث اهل بیت و همه ی فقهاء را که با خود همسو نمی بینید، مورد طعن و نقد و وهن قرار می دید
    و به اشتباه خود توجه نمی کنید که این رویکرد ها، تضعیف ولایت فقیه و ارکان نظام است
    یادآور می شوم که نظام ما، نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر «ولایت فقیه» است،مبتنی بر نظرات آقای آهنگر نیست
    خدا عاقبت شما را به خیر کند، با این منش و روش، نظام اسلامی را به باد ندهید صلوات!

    پاسخ
    • حقیر
      حقیر گفته:

      مع الاسف در وانفسای غیبت و به لطف این شبکه های مجازی هر کسی به خود اجازه می دهد و تریبونی تاسیس می کند و شروع می‌کند به شستن مغزهای دیگران!
      آن هم بدون معیار بدون خط کش و یا با معیاری غلط! معیاری که هزار چهارصد سال پیش توسط امیر کلام منسوخ گشت!مولا فرموند: اَلْحَقُّ لاَ یُعْرَفُ بِالرِّجَالِ اِعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ.امیر المؤمنین على(علیه السّلام)فرموده است:حق با مردان شناخته نمى‌شود.نخست حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
      اینجا جایی است که آیت الله به خاطر عدم عرض تسلیت به یک شخصیت انقلابی و یا عرض تسلیت به یک مسلمان از آیت اللهی خود می افتد و توسط اشخاصی فحش میخورد که مدعی اند پیرو مولایی هستند که وقتی در زمان حکومتش شنید خاری به پای زن یهودی رفته، فرمود بایسته است که آدم برای چنین فاجعه ای جان بدهد(نقل قریب به مضمون)
      یعنی مولا برای یهودی اینقدر ارزش قائل بودند و نگران! تا چه رسد به مسلمان به محب اهل بیت به خدمتگزار اهل بیت!!!!
      اینجا جایی است که از وحدت میان سنی و شیعه کلی حرف می زنند برای ایجاد این وحدت حاضرند اصول حقه ی دین را زیر پا بگذارند اما میان جماعت ایرانی خود تفرقه می اندازند
      اینجا جایی است که‌ پشت سر مرده حرف زیاد می زنند مرده ای که دستش از دنیا کوتاه است که از خودش دفاع کند!
      اینجا جایی است تریبون و رسانه و سرمایه در اختیار یک طرف است! و طرف دیگر اگر حرفی بزند ترور شخصیت می شود!!!
      اینجا جایی است که خوبان و بدان با ملاک انقلاب سنجیده می شوند
      یادمان باشد انقلابی بودن ملاک درستی برای تشخیص خوب و بد نیست!!!!

      برخی از افراد جوری صحبت می کنند که گویی شیعه بودن یک فرد محصور در حمایت از انقلاب و هم اندیشان انقلابی است!!
      حال آنکه سجادی و سجادی ها هیچ وقت کوزه انقلاب و انقلابی ها را نشکستند!
      شما و دوستانتان به توهین ها و تهمت های خود ادامه دهید این تهمت ها نه می چسبد و نه می ماند گاه این حرف های پر نیش و کنایه ما را به یاد این وصیت نامه مولا می اندازد
      امیرالمؤمنین در یکی از وصیت‌های خود به امام حسن علیهما السلام به خوبی به این مساله پرداخته‌ و فرموده‌اند: «إِنْ‏ کُنْتَ‏ عَالِماً عَابُوکَ‏ وَ إِنْ کُنْتَ جَاهِلًا لَمْ یُرْشِدُوکَ وَ إِنْ طَلَبْتَ الْعِلْمَ قَالُوا مُتَکَلِّفٌ مُتَعَمِّقٌ وَ إِنْ تَرَکْتَ طَلَبَ الْعِلْمِ قَالُوا عَاجِزٌ غَبِیٌ‏ وَ إِنْ تَحَقَّقْتَ لِعِبَادَهِ رَبِّکَ قَالُوا مُتَصَنِّعٌ مُرَاءٍ وَ إِنْ لَزِمْتَ الصَّمْتَ قَالُوا أَلْکَنُ- وَ إِنْ نَطَقْتَ قَالُوا مِهْذَارٌ وَ إِنْ أَنْفَقْتَ قَالُوا مُسْرِفٌ وَ إِنِ اقْتَصَدْتَ قَالُوا بَخِیلٌ وَ إِنِ احْتَجْتَ إِلَى مَا فِی أَیْدِیهِمْ صَارَمُوکَ وَ ذَمُّوکَ وَ إِنْ لَمْ تَعْتَدَّ بِهِمْ کَفَّرُوکَ فَهَذِهِ صِفَهُ أَهْلِ زَمَانِک‏»حضرت امیر علیه‌السلام بعد از توصیه فرزند خود به بی‌اعتنایی نسبت به حرف مردم، می‌فرماید: تو چه توقعی از مردم داری؟! مردم این‌گونه‌اند که اگر تو انسان عالمی باشی، به تو حسد می‌برند و برای این‌که تو را از چشم دیگران بیاندازند، درصدد عیب‌جویی و خرده‌گیری از تو برمی‌آیند؛ و اگر مطلبی را ندانی و بخواهی از دیگران استفاده کنی، همت ندارند که تو را راهنمایی و ارشاد کنند. اگر به دنبال دقایق و ظرایف علمی باشی، طعنه می‌زنند که آدم بیکاری است که در پی چنین مسایلی است؛ و اگر طلب علم را رها کنی،‌ تو را کودن و کم‌استعداد می‌خوانند. اگر نسبت به انجام عبادات اهتمام داشته باشی، می‌گویند: این، آدمِ ظاهرساز و ریاکاری است. اگر سکوت پیشه کنی، می‌گویند: لال است؛ و اگر صحبت کنی، می‌گویند: چه قدر پرحرف است. اگر پول خرج کنی، می‌گویند: آدم ولخرجی است، و اگر اقتصاد داشته باشی، تو را بخیل می‌نامند. اگر به پول‌شان نیاز داشته باشی و از آنها درخواست کمک کنی، رابطه‌شان را با تو قطع می‌کنند؛ و اگر نسبت به آنها بی‌اعتنا باشی، حتی ممکن است تو را کافر و خارج از دین معرفی کنند! امیرالمؤمنین به امام حسن علیهما‌السلام می‌فرماید: مردم این‌چنین‌اند.

      مهندس سجادی و سجادی ها، سردار سلیمانی و فخری زاده ها رفتند اما از سکانس آخر زندگی آنان فقط خدا و امام معصوم و فرشته ی مرگ! اطلاع دارد!
      اینکه در طول زندگی شان و در لحظه مرگ نگاه امام معصوم به آنان چگونه بوده اهمیت دارد چه شما خوشت بیاد چه خوشت نیاد اصلا نکته همینجاست شما و انقلاب و بنده حقیر ملاک نیستیم!
      اما آن چه که مهم است تشخیص ملاک و معیار درست است! تا زمانی که همثال حضرتعالی ملاک تشخیص حق از باطل را از حق به شخصیت برگردانی و با این ملاک دیگران قضاوت کنی نتیجه ی بهتر از این نمیشود گرفت!!!
      به جای اینکه وقت خودت صرف له کردن دیگران کنی به جای اینکه به مر و بال مرجعیت بپیچی به جای اینکه تبلیغ این شخص و آن شخص را کنی
      از این تریبون ملاک درست و حقیقی را به مردم معرفی کن
      تا بیش از این مردم گمراه نشوند
      این شعر رو هم زیاد بخون
      سعی کن به جای تفرقه اندازی دنبال رفع کدورت ها باشی

      شب آن شب که ملائک سجده می‌کردند نورت را
      پدر می‌دید در چشمت نگاه پرغرورت را

      مسیحای محمد، زاده عیسی چشم در راه است
      بیا و رفع کن از بین امت‌ها کدورت را

      نمی‌خواهند قرآن تورا گر قاریان ما
      بخوان داوود خوش لحنم دوسه آیه زبورت را

      همیشه دزد می‌ترسد که صاحبخانه باز آید
      در اینجا حاکمان ترسیده‌اند آقا ظهورت را

      چنان که چوب حنّانه پیمبر را صدا می‌زد
      بیا که پرچم عباس می‌خواهد حضورت را…

      ✍️ جناب آقای مهدی فعال
      🌱 اللهم عجل لولیک الفرج🌱

      پاسخ
  3. حسین
    حسین گفته:

    آقای خوش انصاف لطفا وصیت نامه پانزده صفحه ای مهندس را بگیر و بخوان و کمی به فکر آخرتت باش.

    پاسخ
  4. علیرضا
    علیرضا گفته:

    خیلی خوب بود ،انجمن تعطیل است ولی نمیدانم این همه تشکیلات و طرفدار از کجا آمده و چرا بر جهل خودشون پافشاری میکنند و همه رو …فرض کردند، التماس تفکر

    پاسخ
    • حسین
      حسین گفته:

      معلومه نه علم به این وری داری و نه شناخت از اون وری،وگرنه به خودت اجازه نمیدادی ندونسته یه عده رو به پافشاری به جهلی که خودت نمیدونی چی هست متهم بکنی،😁

      پاسخ
  5. سجاد
    سجاد گفته:

    از تخریب و تضعیف انجمن، اسراییل و بهاییت مطمانا خوشحال میشن. ان شاءالله که این کار شما هدفمند نیست!

    پاسخ
    • مهدیار
      مهدیار گفته:

      این مملکت کم “کشمیری” و “کلاهی” به خودش ندیده!
      ولایتی و حزب اللهی های دو آتشه ای که به وقتش ضرباتشون رو زدند. ای بسا بعضی مخالفتها با جریانات اصیل شیعی هم از همین سنخ باشه.

      پاسخ
  6. اکبر
    اکبر گفته:

    من به عنوان یک بی طرف نظراتی در مورد انجمن دارم . انجمن در حقیقت یک اقلیت دینی است . مانند اقلیت بهای یا ارمنی یا سنی . بنابر این آنها مثل تمام اقلیت ها یک engio را تشکیل داده اند .به شدت هوای همدیگر را دارند .تعداد آنها چند هزار نفر است که در تمام شهر های ایران پخشند .ثروتمندان انجمن به فقرای انها کمک میکنند .در زمینه کاری به هم کمک میکنند .حتی اکثر ازدواج های آنها با هم هست بنابراین انها در حقیقت یک خانواده بزرگ هستند .حجتیه ها اعتقاد دارند که اسلام ۷۲ فرقه است که فقط یک گروه ان هدایت شده هست و ان هم حجتیه است .دشمن بزرگ آنها اول بهاییت و دوم سنی ها هستند .بزرگترین عید آنها نیمه شعبان و روز غذیر است که جشنهای مفصلی میگیرند همچنین ۹ ربیع الاول را هم چشن میگیرند و انواع شعرخوانی و فحاشی به خلیفه دوم و برنامه های شادی اور را در برنامه دارند اصولا از نظر حجتیه لعن و فحاشی به خلافای سنی و کلا هر سنی مذهبی نتنها جایز بلکه ثواب هم دارد.اصولا بسیاری ا ز حجتیه ها به دلیل مبارزه با تفکرات مخالف خود مانند بهایی و سنی و بعضی شیعیان همیشه حالت گارد دارند و یک حالت تهاجمی دارند .اگر حرفی زده شود که با ان مخالف باشند سریع جواب میدهند .البته باید گفت این مسایل در محافل خصوصی است و هرگز در بین مردم به غیر خودی فحاشی نمیکنند .این نحوه برخورد با مخالفین شاید از دوران میرزا مهدی اصفهانی شروع شد که وی مثلا به ایت الله سید علی قاضی لعن و فحش میداد چون وی عارف بود و میرزا قایل به مکتب تفکیک . در مورد سیاست هم باید گفت حجتیه اصلا سیاسی نیست .نه اینکه افراد دید سیاسی نداشته باشند بلکه به عنوان یک تشکیلات اعتقادی به سیاست ندارند .البته آنها اعتقاد دارند هیچ حکومتی تا ظهور امام عصر موفق نخواهد بود بنابر این نه جمهوری اسلامی نه شاه و نه دمکراسی و هیچ حکومتی موفق نمیشود.آنها از دور به وقایع سیاسی نگاه میکنند .البته این راه هم بگم که رهبر کنونی انجمن بارها گفته که وضع اسلام بعد از انقلاب بسیار بهتر از قبل از انقلاب است .یک خصوصیت دیگر انجمن مسله مالی است انها اعتقاد دارند برای پیشبرد امور باید ثروتمند بود .بنابر این از نظر مالی بسیار فعال هستندو از هر طریقی مایل به کسب ثروت هستند .متاسفانه یکی از ضعف های اعتقادی حجتیه که کاری در مورد ان نشده همین مساله است بعضی از آنها حتی پولهای نامشروع و شبه دار کسب میکنند .بعضی ها حق خوری میکنند و سایر فساد های اقتصادی در بعضی از نفرات حجتیه وجود دارد .مشکل دیگر حجتیه مسله اخلاق است در آموزش های حجتیه بسیار کم به مباحث اخلاقی پرداخته میشود .آنها از معارف و خداشناسی و حتی اسما خداوند هم بحث میکنند ولی اخلاق نه .مگر اینکه هر کسی شخصی علاقه داشته باشد و پیگیری کند این مسله جای تعجب دارد اما بعضی از مسایل در مورد حجتیه به دروغ گفته میشود مهمترین آن این است که حجتیه میگوید باید انقدر فساد را زیاد کنیم که امام زمان بیاید .این حرف کاملا غلط است . اتفاقا برعکس آنها سعی میکنند زندگی انها کاملا بر مدار روحانیت الهی و خداپرستی باشد. یک ایراد حجتیه این است که بعضی از انها بسیار تجمل گرا و اهل تشریفا ت هستندو ساده زیستی را قبول ندارند .مراسم عروسی و عذای انها همین خصوصیات را دارد .بعضا اسراف بین آنها زیاد است .حجاب خانمها برایشان بسیار بااهمیت است و سختگیری شدیددر این مورد دارندبعضی از انها پوشیه میزنند .اما در مورد افراد حجتیه باید به یک مساله اشاره کرد شکل گیری حجتیه با یک تعداد جوان مذهبی و عاشق بود اصولا متولدین دهه ۲۰ و ۳۰ و تاحدودی ۴۰در ایران افراد خاصی بودندکه برای قرن ها قابل اهمیت گذاری خواهد بود .بعضی از انها انقلابی شدند بعضی کمونیست .بعضی سازمان مجاهدین را تشکیل دادند و عیره .شکل گیری حجتیه هم با بخشی از این افراد بود که عاشقانه حتی از زندگی خود گذشتند جهت خدمت به عقایدشان . ولی نسل های بعدی و به خصوی نسل جوان جدید قطعا قابلیت آنها را ندارد بعضی از فرزندان آن افراد دیگر مانند پدر و مادرشان فکر نمیکنند و قدرت آنها را ندارند .به نظر من حجتیه در چند سال آینده با فوت آن نسل اول کم کم کمرنگ میشود و آن قدرت را دیگر نخواهد داشت .مثلا بعضی از دختران یک فرد حجتیه ای که حتی سالها کلاس های حجتیه را رفته و برای خود دانشمندی شده ناگهان تغییر هویت میدهد و حتی حجاب را هم که خط قرمز حجتیه است را رها میکند.همانگونه که گقتم حجتیه ها درون خودشان هستند و به یکدیگر احترام میگذارند و هوای هم را دارند و برعکس با غیر خود رابطه چندان خوبی ندارند چون اعتقاد دارند غیر از خودشان بقیه منحرف هستند .بسیاری از حجتیه ها دوستان حجتیه خود را بر فامیل خود ارجح میدانند

    پاسخ
      • اکبر
        اکبر گفته:

        همانگونه که گفتم بعضی از حجتیه ها اگر از مطلبی خوششان نیاد با فحش طرف را میکوبند .اما اگر امام زمان این مطلب را میخواند کلمه حرف مفت از دهانش بیرون میامد ؟. ایا پیغمبر اسلام ایا حضرت علی ایا امامان معصوم حتی یک کلمه فحش داده اند ؟. ارادت به امام زمان باید عملی باشد نه شعار

        پاسخ
        • حسین
          حسین گفته:

          تو اونقدر سواد نداری فرق فهش و جواب رو بفهمی،میگه حرفات اونقدر یاوه گویی است که ارزش جواب نداره،خودت از جوابهایی که دادن ببین،نیازی به توضیح نداره😁😁😁

          پاسخ
    • حسین
      حسین گفته:

      مثل هر انجمن دیگه ای،مثل انجمن خوشنویسان،هنرمندان،حامیان از پرندگان و چرندگان،انجمن حجتیه هم باید یک اساس نامه داشته باشه،همانطور عضویت در انجمن خوشنویسان،دلیلی به خوش اخلاق بودن یا نبودن اعضا ندارد،حجتیه هم از ادم هایی تشکیل شدن که ممکنه بخواهند پول از راه بد دربیارن یا خوب،مهم اینه که ایا مرام نامه انجمن درست شرعی قانونی و انسانی است یا نه،وگرنه هر عیب دیگر از مسلمانی ماست

      پاسخ
  7. ناشنای
    ناشنای گفته:

    اکبر جان شما خودتان هر کس باهتون مخالفت میکنه را میزنید له می کنید اون میشه نا مسلمون کافر بی دین و گمراه

    بعد برو بالاتر را ببین یکی مثل خودت گفته خر به ما

    پاسخ
  8. ...
    ... گفته:

    از دوستان مومن و امام زمانی انجمن که ولایتی و عاشق اهل بیت (س) هستند یک سوال ساده دارم
    اگر این جوانان خالص و پاک و انقلابی که مدافعان حرم نامیده شدند نرفته بودند اگر قاسم سلیمانی ها با مدد الهی و اهل البیت س بر ریشه داعش نزده بودند
    دیگر آیا انقلابی می ماند انجمنی می ماند ؟
    داعشی که تا تهران هم آمد شما دوستان انجمنی که حقیقتا مومن و متعهد هم هستید برای مبارزه با او و دفاع عملی از حریم اهل بیت س چه کردید
    شما انجمنی ها آدمهای بدی نیستید
    اما باید در برزخ و قیامت انگاه که ندا می آید وقفوهم انهم مسئولون بایستید و جواب دهید که آیا این همه شهید دفاع مقدس که عملا با خون خودشان عشق خود را به امام زمان س اثبات کردند
    همه‌ اشتباه کردند و فقط شما درست می گویید ؟
    چرا اینقدر با نظام و رهبران ان زاویه دارید
    چرا با اینکه ادعای دخالت نکردن در مسائل سیاسی دارید اما در جلسات خصوصی خود به جوانانتان کینه از انقلاب و نظام و رهبران و…. را القا می کنید
    اگر این خون ها ریخته نشده بود
    شما نمی توانستید با آرامش جلسات حضوری و مجازی داشته باشید
    بعید نیست و تعجب ندارد اگر هنگام ظهور مولای عزیزمان هم فقط به عرض ادب و احترام به مولایمان اکتفا کنید و بگویید ما مخلص شماییم اما در مبارزه و جنگ با دشمنان شما نمی توانیم شرکت کنیم
    لطفا یک شهید از خودتان معرفی کنید
    باید در پیشگاه خدا جواب انحرافی که در نسل جوان خود بوجود آورده اید و به انها از اسلام و شیعه فقط انسانی تک بعدی و ان هم با کینه نسبت به رهبر و نظام و شهدا ساخته اید جوابگو باشید
    باشد تا بدانید.
    اللهم عجل لولیک الفرج
    دعا می کنید برای فرج اما موقع جانفشانی در عاشورای ظهور
    امام زمانتان را تنها میگذارید.
    خدا عاقبت ما و شما را بخیر کند.

    پاسخ
    • حسین
      حسین گفته:

      با سلام
      اولا این کشور و مذهب صاحب دارد،این جور نیست که بعد پیامبر(صلواهالله علیه)
      همینجوری به ما رسیده باشد،در طول ۱۴۰۰ سال هر دوره شهیدشو داده ،تاوانشو داده،سختیشم کشیده،در مقابل دشمن هم نه مسلمون بلکه مسیحی و کلیمی شم،دفاع رفتن بعد اینم میرن
      ایران شاه ظالم تر و بی دین و ایمون تر از پهلوی هم به خودش کم ندیده،پس از خون شهدا مایه نگذار که ربطی نداره
      از طرفی همونطور که تو یه شهر دکتررو مهندس و تکنسین اگه کار نکنن کار شهر مختل میشه،رفتگر و مرده‌شور و سلمونی هم کار نکنن نظام شهر به هم میریزه
      قرار نیست تو جنگ همه برن خط مقدم،یکی توفیق جهاد اکبر رو پیدا میکنه،یکی جهاد اصغر،مهم اینه که در طول خدا و پیغمبر و امام برحقش باشی
      مگرنه سرباز و امیر و سردار بودن فرقی نمیکنه،همونطور که مداح و کفش‌جفت کن
      و چایی بریز هییت هم فرقی نمیکنه

      پاسخ
  9. م.ط
    م.ط گفته:

    بال و پرشکسته به سوزن ، به هامون فتاده ایم
    جز اشک شرر آه سحر دانه زخود نچیـده ایم

    درمصاف گرگ هم انصاف بایدت
    انسان نما این سان بود اسلام ما

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.