,

جسارت‌های عمادالدین باقی به آیت‌اللّه خوئی(رحمت الله علیه)

۲۹ آبان سال ۵۷ بود که برخی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم، با انتشار اعلامیه‌ای دیدار آیت الله العظمی خویی(رحمت اللّه علیه) با فرح (همسر شاه) را مورد انتقاد قرار دادند. خبر این دیدار روز قبل منتشر شده بود. طبیعی بود که در بحبوحه انقلاب و در آن فضای غبارآلود، پخش چنین اخباری عکس‌العمل‌های جدّی و فراوانی را در پی داشته باشد.

فارغ از میزان صحّت و سقم اخبار و تحلیل‌های متفاوتی که در مورد علل و چگونگی این دیدار نقل شد، هر چه که بود عوامل مختلفی همچون حمایت آیت اللّه خویی از انقلاب، سفارش به رأی دادن به جمهوری اسلامی و گذر زمان و شاید از همه مهمتر، اتفاقات مهمّی که یکی پس از دیگری در داخل کشور روی می‌داد، سبب می‌شد تا این ماجرا از اذهان دور شود.

 امّا این عمادالدین باقی بود که با انتشار کتاب “در شناخت حزب قاعدین زمان”، آن هم در شرایط حسّاس جنگ بین ایران و عراق، به صورت غیرمنصفانه‌ای بر علیه مرجع ساکن عراق یعنی آیت الله خویی قلم زد و دوباره به مسائل مختلفی از جمله ماجرای آن دیدار، پرداخت.

در این که غالب اعضای انجمن در طول سالهای قبل از پیروزی انقلاب از آیت اللّه خویی تقلید می‌نمودند، شکّی نیست. امّا باقی در این کتاب، با استناد مکرّر به تقلید انجمنی ها از آیت اللّه خویی، برخی از اشکالات انجمن را به این مرجع تقلید مرتبط می‌کرد! او حتّی حقایق تاریخی را تحریف نموده و مدّعی شد که:

“آقای خوئی از اوّل موافق این انقلاب نبوده”(در شناخت حزب قاعدین زمان، ص۵۸)

این در حالی است که بیانیّه‌های شدیدالّحن آیت اللّه خویی در حمایت از نهضت امام خمینی در سال‌های آغازین موجود است.

 

باقی در فصلی از این کتاب، با عنوان “حزب قاعدین از نظرگاه اقتصادی” به خود اجازه داده که پا به حیطه مباحث تخصّصی فقه گذاشته و نظرات فقیه بزرگی همچون آیت اللّه العظمی خویی را با ادبیّاتی سخیف نقد کند. او برخی از نظرات فقهی آیت اللّه خویی در مورد معاملات را ربوی و “کلاه شرعی” دانسته‼ و می‌نویسد:

 «طرز تفکر و مواجهه پیرامون مسائل اقتصادی با ثروتمندان حرامخوار و امثالهم نیز از نحوه برخورد فتاوی و نظرات مرجع انجمن در قبال مالداران سرچشمه می‌گیرد که فی‌المثل تحریم ربا که از محکمات و مسلّمات قرآن کریم است، مرجع انجمن طیّ یک چاره‌اندیشی حلال می‌کند.» (همان ص۲۶۵)

 

کتاب “در شناخت حزب قاعدین زمان” همانگونه که برخی از اطلاعاتش مفید و قابل استفاده است، برخی از مطالبش نیز بسیار غلط و دارای اشکال اساسی است. در آینده باز هم به نقد این کتاب خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *